A tanév tantárgyi céljai:Heti óraszám: 7 óra
1. Tantárgyi célok:
az önkifejezés formáinak elsajátítása és használata
az olvasás-írás készség fejlesztése
a kreatív írás megalapozása
az olvasás információ- és örömszerző szerepének megtapasztalása
nyitott, érdeklődő alapállás az irodalmi művek befogadásánál
2. Tantárgyi program (tananyag):
ismeretek az anyanyelvről
az írott nagybetűk megtanulása, személy és állatnevek helyesírása
ismeretek a mondatról, egyszerű mondatok írása (írásban: kezdőbetű, mondatvégi írásjel, szóban: hanglejtés, hangsúly)
a mondatfajták felismerése, megnevezése a beszélő szándéka szerint: kijelentő, óhajtó, kérdő, felkiáltó, felszólító
mondatokra tagolás, mondatbefejezések
mondatátalakítások: - állítás-tiltás, kijelentőből felszólító, felszólítóból kijelentő, kijelentőből óhajtó
mondatok helyesírásának gyakorlása
tagolás: szöveg-mondat-szó
az ábécé, betűrend
magánhangzók és mássalhangzók megkülönböztetése, hangok időtartamának a megkülönböztetése és jelölése
szótagolás és elválasztás
összetett szavak elválasztása
szóvégi ó, ő
ul, ül, ít a szavakban
a kiejtéstől eltérő helyesírású szavak: nj, dj, tj, lj, dt, ts a szavakban
j-ly
szótő és toldalék (leválasztás)
toldalékolás kérdőszó alapján (Kivel? Mivel? Hol? Hová?)
mesék: magyar népmesék, népek eredet és állatmeséi
gyermekirodalom: az év során választott szemelvények, saját olvasmányok, projektekhez kapcsolódó
ismeretterjesztő szövegek: állatokról szóló leírások, napi aktualitások, hírek (sport, felfedezések, rekordok) redukált szövegváltozatai
versek
memoriterek:
- 5 találós kérdés, 6 szólás vagy közmondás, 2 népi játék szöveggel
• József Attila: Altató
• Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van újra…
• Petőfi Sándor: Nemzeti dal 1. vszk.
drámajátékok, gyermekdarabok eljátszása, tanulása
3. Az eredményes teljesítéshez szükséges jellemző tanulói tevékenységek:
a különböző munkaformákban való aktív részvétel: önálló, páros és csoportmunka, kooperatív csoportok
véleménynyilvánítás, élmények szóbeli kifejezése
gyűjtőmunka, memoriter, ellenőrzés, önellenőrzés
írás: másolás, tollbamondás, emlékezetből írás, kreatív írás (néhány mondat)
olvasás: utasítások, rövid információk olvasása, értelmezése, irodalmi és ismeretterjesztő szövegek olvasása, párbeszédek, hangjátékok, önálló ismeretszerzés
4. Értékelés:
Negyedévenként felmérő anyanyelvből, írásból (másolás, tollbamondás) és olvasásból (tempó és szövegértés)
egy-egy témakör lezárásánál tudáspróba (pl. mondatfajták, írott nagybetűk)
folyamatos szóbeli értékelés
írásbeli/ön/értékelés félévkor és tanév végén
Tankönyvek:
Romankovics tankönyvcsalád
RO–021 MÁSODIKOS OLVASÓKÖNYV 1
RO–022 MUNKALAPOK az olvasókönyvhöz
RO–023/I. ANYANYELV másodikosoknak – 1. félév
RO–023/II. ANYANYELV másodikosoknak – 2. félév
RO–029 NYELVTAN és HELYESÍRÁS felmérő füzet (2. oszt.)